4 tips voor een goed herstel

4 tips voor een goed herstel

Wil jij progressie maken met je workout? Ik denk dat het antwoord ja is. Sporten is een belangrijk element van een gezonde levensstijl, maar in aanvulling van het sporten is het belangrijk om de kiezen voor gezonde voeding en herstel op een goede manier. Dat is allemaal belangrijk om je doelen te bereiken. Gelukkig, het is mogelijk om snel te herstellen van je workout zodat je door kan gaan. 

Koel 10 minuten af na het sporten

Je zult er waarschijnlijk geen zin meer in hebben na een intense workout, maar het is verstandig om de afkoeling niet over te slaan en wanneer ik zeg afkoeling, dan bedoel ik een goede afkoeling! Een afkoeling moet eigenlijk een must zijn na je workout. Het zal er voor zorgen dat je lichaamstemperatuur daalt en de afval in je spieren kan worden verwerkt. Door een serieuze afkoeling te doen, zul je sneller herstellen van je inspanning. een afkoeling van 10 minuten is al genoeg, dus pak er een momentje voor! Een goed voorbeeld van een 10 minuten afkoeling kun je vinden op YouTube via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=OIww1jSfnsM

Pak een massage

Het zal niet beter worden dan dit ;-). alhoewel, een massage na een intensieve workout kan er soms voor zorgen dat je pijn hebt. Je spieren zijn nog steeds moe en als dat knijpen en wrijven kan gevoelig zijn. Maar, een massage is natuurlijk wel fijn om te krijgen. Dus, behandel jezelf goed en laat je spieren herstellen en ontspannen. Een goede masseur kan de spieren masseren en een beetje ontspanning geven. 

Heb een goede nachtrust

Een goede nachtrust is erg belangrijk voor je herstel. Je hoeft je niet te gedragen als een topsporter, maar een beetje routine zal wel goed doen. Ga naar bed op de zelfde tijd elke nacht en sta op rond dezelfde tijd in de morgen. Het helpt je in een goed ritme te komen, zodat je lichaam het positief voelt. Wil je graag goed slapen? Ga niet sporten net voor het slapen gaan, neem geen koffie in de avond en zorg voor een relaxte slaap omgeving. 

Ga voor een herstel training

Een herstel training is ideaal als je de vorige dag intensief hebt getraind. Een herstel training zal misschien niet onmiddellijk effect geven, maar het versnelt je herstel wel degelijk. Een herstel training hoeft niet perse lang te duren. Een training van 15 tot 30 minuten kan al genoeg zijn. Door een kleine herstel training te doen, zullen je bloed vezels in je lichaam zuurstof en carbohydrates opnemen en afval verwerken.